23 września tuż po godzinie 10:00 rozpoczęła się pierwsza ogólnopolska konferencja interdyscyplinarna InternetBeta 2009. Pierwsze prezentacje już za nami. Uczestnicy są zadowoleni z iście międzynarodowego poziomu spotkania

Konferencję rozpoczął przedstawiciel Prezydenta Miasta Rzeszowa, Wiceprezydent Henryk Wolicki. Z uznaniem wyraził się o Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, która w rozwóju nowoczesnych technologii internetowych ma swój wielki udział. Potwierdził to dr Jan Andreasik, który w imieniu władz WSIiZ przywitał uczestników. – Rzeszowska Uczelnia jest liderem technologii distance learning, realizuje dziesiątki projektów z wykorzystaniem technologii internetowych, zatem nie jest przypadkiem, że to właśnie tu odbywa się konferencja InternetBeta 2009 – powiedział. Chwilę później głos zabrał mózg całego przedsięwzięcia, Mateusz Tułecki. Po przywitaniu gości zaprosił na scenę pierwszego prelegenta.

Jon McLoone z Wolfram Research zaprezentował swój pomysł, realizowany od lat, ale dopiero teraz wchodzący w fazę końcową. Jego prezentacja nosiła tytuł "Wolfram|Alpha: Bringing computational knowledge to the internet". Pomysł korporacji nazywany jest w świecie internetu Googlekillerem. Opiera się na dość ciekawym rozumowaniu. Ogólnie rzecz biorąc wiedza składa się z czterech elementów: z faktów, opinii, interpretacji i zrozumienia. Tradycyjne wyszukiwarki wyświetlają fakty i opinie, a interpretację oraz zrozumienie pozostawiają użytkownikowi. Wolfarm|Alpha wychodzi z założenia, by wyświetlić fakty i interpretację, natomiast opinię i zrozumienie pozostawić użytkownikowi. Dzięki temu odsiewana jest ogromna ilość internetowych śmieci, które nie wnoszą nic w procesie pozyskiwania wiedzy, a nawet psują obraz.

Chwilę później na scenie pojawił się Fridolin Wild z Open University UK, który przedstawił prezentację „Science 2.0”. Pokazała ona, jak dzięki Internetowi można poprawić, unowocześnić, ułatwić i wzbogacić naukę. Bez technologii internetowych nauka nie mogłaby się rozwijać tak szybko i tak dobrze.

Kolejna prezentacja wygłoszona została przez Ernsta-Jan Pfauth’a. Nosiła tytuł: „Internet is the new LSD”. Jego prezentacja była przepełniona odniesieniami do muzyki rockowej z lat 60. Uczestnicy zostali potraktowani fragmentami nagrań Doorsów, Hendrixa i Beatlesów. Według Pfautha sloganem naszych czasów nie powinno być już "be here now" (być tu teraz), a na skutek popularności tel.komórkowych i internetu "be somewhere else now" (być teraz gdzieś indziej).

Po przerwie kawowej na scenie pojawił się Andrzej Grapich, który wraz ze Sławomirem Pliszką przedstawił problem prywatności, wizerunku i relacji rodzinnych w przestrzeni social media. Po nim głos zabrał popularny bloger i jedna z najbardziej znanych osobowości świata marketingu internetowego w jednym. Dominik Kaznowski z Naszej Klasy. Przedstawił prezentację "Segmentacja użytkowników serwisów społecznościowych w Polsce". Ostatnim przed przerwą obiadową prelegentem był Paweł Tkaczyk z Midei. Uczestnicy usłyszeli wystąpienie pod tytułem "Ja znam Pawła, ale czy Paweł zna mnie? O reputacji w sieci".

Po przerwie uczestnicy konferencji znów się spotkali, by posłuchać kolejnego prelegenta, Jarosława Sobolewskiego z IAB Polska. Wygłosił on prezentację "Szanse i zagrożenia dla rozwoju branży internetowej w Polsce". Tuż po nim wystąpił Arkadiusz Osiak z portalu Money.pl i zabrał głos w dyskusji „Inwestowanie w Internet – Gorączka złota czy gorące głowy”. Po nim mogliśmy usłyszeć Artura Zawadzkiego z firmy badawczej GEMIUS SA w prezentacji „Polska na internetowej mapie Europy”.

Ostatnie trzy wystąpienia pierwszego dnia konferencji to: Joanna SkawińskaŁukasz Kowalik z firmy Intel. Tytuł prezentacji: „Prawo Moora i marketing rzeczy niewidzialnych”, Jacek Gadzinowski z Momentum Worldwide: „Katalizatory komunikacyjnego przewrotu” oraz Tomasz Szlendak z UMK w Toruniu:, „Tygiel super-bodźców. Czy seks w sieci wyrządzi krzywdę seksowi poza nią?" Ta rewelacyjna prezentacja okraszona wielkimi brawami zakończyła pierwszy dzień konferencji. Potem przyszedł jeszcze czas na odprężający wieczór w Grand Hotelu.

Trzeba przyznać, że wszystkie wystąpienia pierwszego dnia konferencji to wysoki poziom organizacyjny i merytoryczny. To solidna i dobrze przekazana wiedza, która z pewnością zainteresuje nie tylko internautów.

Tak rozpoczęła się konferencja. Potrwa ona do piątku 25 września 2009 roku. Wszystko opiera się na haśle "Internet jest jeden. Różne są perspektywy"! I faktycznie konferencja pozwala spojrzeć na Internet przez pryzmat różnych dziedzin życia i nauki.

Szczegóły o przebiegu konferencji, jej programie i ciekawostkach można znaleźć na stronie interntbeta.pl.