Dobiegła końca druga edycja InternetBeta 2010. Organizatorem konferencji była Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego InternetBeta była prezentacja nowej przeglądarki Microsoftu – Internet Explorer 9beta. Wg zapewnień Patryka Góralowskiego nowa przeglądarka będzie szybka, bezpieczna i przejrzysta. Jedną z ciekawostek Internet Explorer 9beta jest możliwość używania paska adresu do wyszukiwania informacji za pomocą takich serwisów jak Google lub Bing.

W trakcie 3 dni swoje wystąpienia zaprezentowało ponad 50 prelegentów z Polski i zagranicy. Wśród uczestników nie zabrakło takich sław ze świata Internetu jak Alexander Bard z Army of Lovers czy Lawrence Lessig, profesor prawa na Harvard Law School, założyciel Center for Internet and Society na Uniwersytecie Stanfordzkim. Każdy ze zgromadzonych mógł znaleźć na InternetBeta 2010 wystąpienie odpowiadające jego zainteresowaniom.

Do najciekawszych prezentacji z pewnością można zaliczyć wystąpienie Macieja Budzicha, organizatora spotkania premiera Donalda Tuska z blogerami, pomysłodawcy akcji „Zapytaj premiera”. Właśnie on może pochwalić się największym zainteresowaniem. Jego prezentacja została przeniesiona do głównej auli, która wypełniła się do ostatniego miejsca. W jej trakcie słuchacze dowiedzieli się dlaczego firmom opłaca się prowadzić bloga i czemu bardziej opłacalne jest nakłonienie blogera do zareklamowania danej marki niż zapłacenie za umieszczenie reklamy.

Nie jest to jedyna prelekcja w trakcie której zabrakło miejsc siedzących. Ciekawie rozpoczęte wystąpienie Barbary Stawarz uświadomiło zgromadzonym że mają drugi paszport. Jeśli tylko posiadają konto na Facebooku. – Rozsądne korzystanie z Facebooka niesie ze sobą wiele korzyści, pozwala nam się integrować – powiedziała. Zwróciła również uwagę na wielką siłę portali społecznościowych, jako przykład podając akcję „Zabierz babci dowód”, która miała miejsce przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi. – Choć jesteśmmy dopiero na początku drogi, jestem przekonana, że zmierzamy w dobrym kierunku – zakończyła swoje wystąpienie.

Dużą porcją braw została nagrodzona prezentacja Joanny Szpyt „Wybory prezydenckie w sieci, krótka analiza”. Uczestnicy dowiedzieli się, jak kandydaci zakończonych wyborów prezydenckich wykorzystywali Internet do promocji swojej osoby. Okazało się że sztaby wykazały się na tym polu dużą aktywnością, choć komunikacja poprzez portale społecznościowe była jednostronna, ograniczała się głównie do komentowania bieżących wydarzeń, a brakowało odpowiedzi na pytania i uwagi internautów. Jako ciekawostkę podano fakt, że profil Bronisława Komorowskiego na Facebooku jest nieaktywny od 3 sierpnia, czyli od daty zaprzysiężenia.

Trzeci, ostatni dzień konferencji był okazją dla zgromadzonych gości do tego, aby dowiedzieć się jak można pozyskać inwestora dla swojego pomysłu. Prezentujący swoje wystąpienie Rafał Han zachęcał, aby mierzyć wysoko, stawiać sobie wysoko poprzeczkę i nie zrażać się niepowodzeniami. – Inwestor to też człowiek, musimy go zarazić swoją ideą – mówił.
Tego samego dnia uczestnicy konferencji dowiedzieli się, jaki jest profil przeciętnej użytkowniczki Internetu, co łączy a co dzieli kobiety korzystające z sieci. Dla wielu zaskoczeniem mógł być fakt, że wydawcą większości kobiecych serwisów internetowych jest mężczyzna. Jednak to nie zawsze on jest autorem tekstów zamieszczanych na danym portalu.
Zakończona dziś konferencja w zgodnej opinii uczestników i gości była bardzo ciekawym wydarzeniem, okazją do wymiany doświadczeń i nawiązania nowych kontaktów. Pełen sukces InternetBeta 2010 dobrze wróży kolejnym edycjom tej konferencji.

Tomasz Kania