Do udziału w konferencji zachęcamy pracowników naukowych (w tym
doktorantów), reprezentujących różne dyscypliny nauki (administracja,
prawo, politologia, socjologia, ekonomia, zarządzanie), jak również
pracowników organów administracji publicznej i przedstawicieli
organizacji pozarządowych.


Konferencja odbędzie się 19 i 20 listopada 2015 roku.

Celem konferencji jest prezentacja i podsumowanie dorobku polskich
naukowców w zakresie badań nad rolą i zadaniami administracji publicznej
(państwowej) na różnych etapach planowania i wdrażania polityki
publicznej, jak również badań nad ramami prawnymi programowania i
implementacji polityki publicznej. Problematyka konferencji będzie
koncentrować się na zadaniach głównych aktorów polityki publicznej (w
tym administracji rządowej i samorządowej. Definiowanie zadań, jakie
stoją przed organami administracji w zakresie programowania i
implementacji polityki publicznej, powinno służyć znalezieniu odpowiedzi
na następujące pytania, przewidziane jako główne motywy problemowe
prezentowanych referatów:

  • gdzie należy umiejscowić politykę publiczną w ramach tradycyjnie wyodrębnianych funkcji administracji?
  • w jakich ramach prawnych polityka publiczna może/powinna być realizowana?
  • czy realizacja polityki publicznej może być efektywna w ramach
    aktualnej struktury (ustroju) administracji i jej modus operandi?
  • jaki model administracji (nowe zarządzanie publiczne,
    Neo-Weberowskie państwo, sieci, współrządzenie) jest optymalny z
    perspektywy skuteczności polityki publicznej en bloc, jak również z
    perspektywy poszczególnych etapów realizacji polityki publicznej?
  • w jaki sposób specyfika poszczególnych (wybranych) polityk
    publicznych może determinować ustrój administracji, "kulturę
    administracyjną", czy sposób funkcjonowania organów administracji?
  • jaką rolę odgrywa kontrola i nadzór w administracji w odniesieniu do wybranych polityk publicznych?
  • jakie są optymalne z punktu widzenia interesu publicznego
    relacje między politykami, urzędnikami i ekspertami oraz opinią
    publiczną w programowaniu polityk publicznych oraz korygowaniu ich
    założeń i dyskutowaniu wyników?
  • w jakim stopniu zjawisko agenda setting (ustanawianie agendy
    przez media) wpływa na formułowanie i korygowanie celów polityki
    publicznej, czy ważne wydarzenia lub głośne debaty skłaniają decydentów
    do zmiany pierwotnych założeń czy jedynie określają hierarchię celów?

Więcej informacji na temat konferencji