22 kwietnia 2009 roku w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie rozpoczął się VIII Kongres Public Relations. Uczestników przywitał Prorektor ds. Nauki, prof. dr hab. Jerzy Chłopecki.

Przemówienie prof. Jerzego Chłopeckiego wprowadziło uczestników w tematykę kryzysu – przewodniego tematu tegorocznej edycji Kongresu. Wg autora "Public Relations zmienia swoją pozycję słowa, która piętnuje szczególnie polityków, rządzących". Tymczasem jego prawdziwa rola jest zupełnie inna, co zgodnie potwierdzili także inni uczestnicy, a czego dowodem stał się list otwarty. Mówca życzył przybyłym owocnych przemyśleń i nowych pomysłów, które mogą zrodzić się podczas Kongresu.

Jednym z prelegentów był Paweł Netczuk, który mówił o kryzysie w PR oraz o tym, jak rozsądnie działać w jego dobie. Prezentacja prezesa zarządu MEDIARUN składała się z dwóch istotnych części: jak możemy się bronić przed kryzysem oraz jak mu zapobiegać. Swój wykład Paweł Netczuk zaczął jednak od zasadniczego pytania skierowanego do publiczności, kogo tak na prawdę dotknął kryzys? Aby skutecznie przygotować się do kryzysu, który wg autora prelekcji jest w przypadku Polski tylko spowolnieniem gospodarczym, należy poczynić staranne przygotowania. Składa się ono z kilku zasadniczych części: kondycji firm, analizy portfolio klientów, weryfikacji kosztów, monitoringu kondycji klientów i wielu innych.

Kolejny prelegent, Andrzej Cieplik mówił o Custom publishing jako dobrej recepcie na sukces. Autor prezentacji ukazał custom publishing jako wsparcie dla PRoraz idealną platformę komunikacyjną. Gdyby jednak te argumenty nie byłyby przekonujące, Andrzej Cieplik dodał, że to bardzo tanie i efektywne narzędzie, które może śmiało konkurować z reklamą. Wg autora "nie jest to remedium na całe zło jakie wyrządza nam kryzys" jednakże może okazać się bardzo pomocne. Świadczy o tym historia custom publishing, która rozpoczęła się wraz z powstaniem pierwszego magazynu o wspomnianym profilu " Furrow", które dotyczyło… sprzętu rolniczego. "Polski PR ma dzisiaj zły PR" tymczasem custom publishing przezywa swój rozkwit na zachodzie. Ta forma komunikacji wg autora jest oryginalna i "skrojona na miarę", czego przykładami są takie magazyny jak: Goodyear czy Świat Nestle.

Kolejny mówca, Marcin Kandefer z Ideo mówił o drodze do Enterprise 2.0. Podobnie jak przedmówcy, stwierdził iż "intranet także może być pomysłem na kryzys, komunikacje wewnętrzną". Przyznał także, że niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy z częstości korzystania z tej formy komunikacji, której przykładem może być uczestnictwo w portalu społecznościowym jak nasza-klasa. Do innych znanych intranetowych narzędzi zaliczyć można: blogi, profile pracowników czy videocasty. Właściwości tej formy komunikacji są jednak najbardziej doceniane przez pracowników tzw. Generacji Y. Intranet to także mniej znane możliwości takie jak: fora, proste bazy danych, obieg dokumentów dzięki któremu "informacja oraz obieg dokumentów są pewniejsze". Z dobrodziejstw intranetu korzystają już takie firmy jak: Mc Donald’s, Asseco Poland czy WSK PZL Rzeszów.

Taki w skrócie był pierwszy dzień Kongresu Public Relations. Czekamy na kolejne, a w oczekiwaniu na kolejne "piarowe" wieści zapraszamy do przeglądnięcia strony internetowej kongresu, na której m.in. można obejrzeć zdjęcia z pierwszego dnia tego wydarzenia. Strona kongresu: www.kongrespr.pl.

Tekst powstał przy współpracy Organizatorów Kongresu. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z pierwszego dnia Kongresu.

Zobacz transmisję z kongresu