Sala pełna programistów i komputerów, „gikowa” atmosfera, w której można było wyczuć pasję i zawzięcie, a przy tym świetna zabawa – tak w kilku słowach można opisać to, co działo się podczas tegorocznego Hackathonu Rzeszów, który miał miejsce 18 i 19 marca 2016 roku w Klubie Akademickim IQ Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – współorganizatora wydarzenia.

Maraton na 160 osób!
Hackathon Rzeszów to zawody programistyczne, których charakterystyczną cechą jest drużynowe programowanie w jednym miejscu i przez 24 godziny bez przerwy. Celem zawodów jest stworzenie prototypu projektu, który mógłby zaistnieć jako starup. Hackathon Rzeszów jest największym wydarzeniem programistycznym w Polsce Wschodniej pod patronatem Marszałka Województwa Podkarpackiego, Prezydenta Miasta Rzeszowa oraz firmy Microsoft Polska.

W tym roku, w informatycznym maratonie wzięło udział około 160 osób, w tym studenci różnych uczelni, uczniowie i pracownicy firm IT. Na jedyną tego typu imprezę w Polsce zjechali się programiści z Leżajska, Dębicy, Przemyśla, Krakowa, Śląska, Gdańska, Warszawy, Szczecina, a nawet z zagranicy (Ukraina). Rangę wydarzenia podniosła obecność konsultantów technicznych z renomowanych firm IT: Microsoft Polska (Tomasz Kopacz), Meetface (Robert Szymański), PrimeBit Studio (Michał Ręczkowicz), Cervi Robotics (Vadym Melnyk). Warto nadmienić, że Tomasz Kopacz jest znanym w całej Europie specjalistą od Azure Cloud. W Hackathon Rzeszów zaangażowały się również takie marki, jak: G2A, KLASTERit, PGS Software, Order Of Code, Servocode, Ksi.pl, Scirra, Jetbrains, Helion SA, Unity czy Kula Bowlings Club.

Ważne jest przygotowanie
Wydarzenie rozpoczęło się zgodnie z planem, o 18.00 w piątek 18 marca. Najpierw miało miejsce krótkie wystąpienie Michała Ręczkowicza, Prezesa PrimeBit Studio oraz Vadyma Melnyka, Prezesa Cervi Robotics – przedstawicieli firm IT, organizujących całe wydarzenie. Przywitali oni uczestników, po czym wyjaśnili zasady zawodów: – Reguły hackathonu są bardzo jasne – komentuje Michał Ręczkowicz – najważniejszą z nich jest to, że pomysł ma się opierać na chmurze Microsoft Azure, gdyż właśnie Microsoft jest głównym partnerem całej inicjatywy – dodaje.

Ważnym warunkiem była także maksymalna liczba czterech osób w drużynie: – Niestety nie wszyscy o tym pamiętali – opowiada Vadym Melnyk – Jedna drużyna, mimo naprawdę ciekawego i innowacyjnego projektu, nie była przez to brana pod uwagę w finałach.

W zawodach wzięło udział około 40 zespołów. Każdy z nich wybrał jedną z trzech kategorii obszaru projektu: Internet rzeczy, aplikacje biznesowe, gry.

– Uczestnicy byli dobrze przygotowani – ocenia Vadym Melnyk. – Na pewno w jakimś stopniu pomogły w tym szkolenia ze specjalistą z firmy Microsoft, Tomaszem Kopaczem oraz przeprowadzone przez warszawską firmę Pragmatists szkolenia z programowania, które zorganizowaliśmy w ramach imprezy jeszcze przed hackathonem.

Lepiej przy muzyce
Zawody zawodami, ale w takim evencie warto było wziąć udział choćby dla samego klimatu, który był niepowtarzalny. Aby umilić czas bezustannej pracy, organizatorzy przygotowali dla uczestników liczne atrakcje, w tym konkursy z nagrodami, występ muzyczny na pianinie, a także niekończące się przekąski. Tradycyjnie było mnóstwo pizzy i energetyków, ale też – po raz pierwszy w historii maratonu – pojawiły się zdrowe, witalizujące koktajle owocowo-warzywne, przyrządzone na miejscu przez firmę „Poznaj smak zdrowia”. Smaczne i pełne wartości odżywczych koktajle rozeszły się w sobotni poranek niczym świeże bułeczki.

– Atmosfera była naprawdę świetna – mówi Michał Ręczkowicz. – Okazało się, że lepiej się programuje przy muzyce. Oprócz pianina usłyszeliśmy też gitary – relacjonuje dalej – niektórzy ze zgromadzonych przynieśli swoje instrumenty i w przerwach sobie na nich przygrywali.

Wygrana to tylko początek
Po całej nocy programowania, do etapu, w którym można było zaprezentować na forum powstały projekt, zakwalifikowało się 10 drużyn. Podczas finału, który odbył się drugiego dnia o 18.00, spośród tych 10 drużyn jury (składającego się z przedstawicieli firm partnerskich, organizatorów i inwestorów) wyłoniło trzy zwycięskie zespoły – jeden z każdej kategorii:

Kategoria Games – Drużyna Blue Screem Games

„Go back Home” jest wieloosobową grą asymetryczną, której akcja rozgrywa się w kosmosie. Projekt wykorzystuje m.in. wirtualną rzeczywistość (VR) oraz kontrolera Oculus Rift.

Kategoria LoB (Line of Business) – Drużyna Snap Wallet Team

„Snap Wallet” jest aplikacją, ułatwiającą kontrolę wydatków poprzez archiwizację i sprytne zarządzanie paragonami.

Kategoria IoT (Internet of Things) – Drużyna Home Controller

„Home Controller” to smart-klimatyzacja, oparta na czujniku CO2 oraz na wielu innych urządzeniach, występujących w danym lokalu i powiązanych ze sobą przez technologię Bluetooth LE.

Zwycięzcy otrzymali bony w wysokości 2 000 zł oraz liczne gadżety. Nagroda w kategorii loT została ufundowana przez Prezydenta Miasta Rzeszowa. Dodatkowo, drużyna, która wygrała w tej kategorii (Home Controller), w całości składająca się ze studentów WSIiZ, została nagrodzona przez rektora uczelni umorzeniem 30% czesnego przez semestr.

Oprócz tych trzech zespołów jury wyróżniło też inne drużyny, które odznaczały się pomysłowością i jakością wykonanych projektów. Pośród nich zostały rozdane następujące nagrody: ipady, licencje Unity pro dla game-deweloperów, Bizsparki (darmowe oprogramowania Microsoft dla biznesu plus Chmura Azure) i liczne gadżety.

– Poziom zawodów był bardzo wysoki – przyznaje Michał Ręczkowicz. – Pomysły uczestników były innowacyjne i unikalne. Inwestorzy, którzy zasiadali w jury, są zainteresowani tymi projektami i już zapowiedzieli, że będą kontaktować się z pomysłodawcami – dodaje.

„Zobaczymy się za rok”
Impreza cieszyła się ogromną popularnością w mediach, a także… w Social Mediach. Pod hasztagiem: ‪#‎hackRz2016 w każdej godzinie trwania eventu lądowało mnóstwo zdjęć i wpisów, wysyłanych też przez uczestników. W ostatnim poście organizatorzy Hackathonu napisali: „Wszystkim grupom projektowym i każdemu z osobna serdecznie gratulujemy – byliście niesamowici. Już teraz nie mamy wątpliwości, że zobaczymy się za rok podczas kolejnej edycji!”

Patronem wydarzenia byli: Marszałek Województwa Podkarpackiego, Prezydent Miasta Rzeszowa oraz Microsoft Polska.

Organizatorami Hackathonu Rzeszów 2016 byli: Koło Naukowe Nowych Technologii Programistycznych WSIiZ, Cervi Robotics Sp. z o. o., PrimeBit Studio Sp. z o. o. Współorganizatorem eventu była Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Patronat medialny objęli: TVP3 Rzeszów, TV Łańcut, Polskie Radio RZESZÓW, RadioVIA, RADIOFENIKS.fm, Gry z Podkarpacia, Nowiny Gazeta Codzienna, Nowin24, MójRzeszow, Rzeszów–News, Błękitna.tv, Super Nowości, imprezy.rzeszow.pl, Eventlista.pl, biznesistyl.pl, MłodziRzeszów, KLASTERit, Studenckie Forum Business Centre Club, WielkaC.

Źródło: PrimeBitStudio

Zobacz zdjęcia z wydarzenia