Drużyna z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie w składzie Monika Hunia, Arkadiusz Pocałuń, Michał Orszak i Radosław Ślusarczyk zajęła czwarte miejsce w finale Marketplace.

W dniach 15-16 listopada 2010 r. w Krakowie odbył się finał IV edycji tej rozgrywki w Polsce. W eliminacjach do finału, które odbyły się w czerwcu wzięło udział kilkadziesiąt zespołów reprezentujących uczelnie wyższe z całego kraju, natomiast zakwalifikowało się tylko pięć najlepszych, w tym WSIiZ w Rzeszowie.

– Finał charakteryzował się wielką zaciętością i wysokim poziomem wiedzy wśród zespołów konkurencyjnych – mówi uczestniczka Monika Hunia. – Zostaje pewien niedosyt i chodzą myśli po głowie, czy gdybyśmy podjęli inne decyzje nie znaleźlibyśmy się wyżej – dodaje.

Rozgrywka Marketplace jest ewenementem na skalę światową – wśród 35 krajów na wszystkich kontynentach, gdzie stosuje się Symulację Biznesową Marketplace, tylko w Polsce organizowane są ogólnokrajowe zawody studenckie. To gra biznesowa, w której studenci tworzą firmy i przez dwa lata rywalizują ze sobą w wirtualnej przestrzeni rynkowej. W ten sposób uczą się, jak założyć i utrzymać firmę, zanim zaczną działać w rzeczywistości. O jak najwierniejsze odwzorowanie realiów rynkowych dba wysublimowany program komputerowy.

Uczestnicy gry muszą więc analizować rynek, formułować strategie, zarządzać nimi, mogą także natychmiast monitorować efekty swoich działań. – Pracowaliśmy pod dużą presją czasu. Przy takiej konkurencji popełnienie choćby najmniejszego błędu jest po prostu zabronione. Moja drużyna miała świetnie przygotowany plan działania ale stres dał się we znaki – tłumaczy Arkadiusz Pocałuń. – W czwartym lub piątym kwartale podjęliśmy nie do końca dobrą decyzję polegającą na rozbudowie fabryki. Tempo rozwoju rynków było tak duże, że odrobienie strat stało się już niemożliwe – komentuje Arkadiusz Pocałuń.

Bardzo ważnym aspektem jest również możliwość nabycia umiejętności radzenia sobie w sytuacji kryzysowej – ograniczonego budżetu, utracenia zdolności kredytowej czy też bankructwa. Jest to bezcenne doświadczenie, które w dobie obecnych zmian na rynku globalnym jest wysoko cenione przez pracodawców. – Ufam, że popularność tych rozgrywek będzie sukcesywnie rosła ze względu na niewątpliwą ich atrakcyjność, łączącą elementy współzawodnictwa z innymi drużynami oraz możliwości "zbadania" wpływu naszych decyzji na wirtualne przedsiębiorstwo działające w skali "światowej" – mówi Michał Orszak.

Rozgrywka Marketplace w Polsce jest organizowana po raz czwarty i po raz czwarty zespół Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zakwalifikował się do finału, gdzie miał możliwość walczyć o najwyższe noty. Żadna inna uczelnia w Polsce nie dokonała takiego wyczynu.

Od początku rozgrywek Marketplace nasza uczelnia zajmowała następujące miejsca:
2005 rok – 5 miejsce,
2006 rok – 4 miejsce,
2009 rok – 1 miejsce oraz drugi zespół WSIiZ – 6 miejsce
2010 rok – 4 miejsce.

Serdecznie gratulujemy zwycięstwa i życzymy powodzenia w kolejnych latach!

Tekst: Ewelina Oleszko, dziennikarka studentcafe.pl