Jak przygotować się do wizyty u dostawcy w Chinach? Jak zaplanować podróż? Jak powinno wyglądać spotkanie z chińskim kontrahentem? Między innymi na te pytania studenci WSIiZ poznali odpowiedzi podczas wykładu, który wygłosił Artur Szczypek z firmy ARS Consulting.

Wykład odbył się 16 marca 2012 roku, a głównym organizatorem spotkania było Koło Naukowe Młodych Aktywistów Dyplomacji.

– Trzeba pamiętać, że podróż do Chin to droga przez 9 000 km do innej, bardzo wilgotnej strefy klimatycznej i do innej kultury. Miasta, a co za tym idzie kontrahenci są często od siebie oddalone o 2 lub 3 000 km. Lata się samolotem. W jednym miejscu może być 30 stopni na plusie, w innym w okolicach zera. Trzeba być na takie zmiany gotowym – mówił Artur Szczypek w pierwszej części swojego wykładu.

Wielkie znaczenie, by cokolwiek załatwić w Chinach, ma też znajomość kilku chińskich zwrotów, czy liczb od 0 do 10. Pomocna okaże się także wiedza związana z rezerwacją biletów lotniczych czy hoteli. Bilety do Chin warto rezerwować z Polski, ale już pomiędzy chińskimi miastami warto to robić z terenu Chin – będzie o wiele taniej. Podobnie sprawa wygląda z hotelami. Najlepiej poprosić, by zarezerwował nam miejsce w hotelu nasz partner biznesowy. Dla niego nie będzie to problem, a nam zaoszczędzi spore pieniądze. Duże chińskie firmy często posiadają swoje hotele, lub mają podpisane umowy z dobrymi hotelami. A co jest najważniejsze w kontaktach z biznesmenami w Państwie Środka? Przede wszystkim benchmark produktów oraz producentów.

Jak wygląda sama wizyta? Zaczyna się od przedstawienia osób. Wizytówkę trzymamy w wizytowniku, a podajemy ją oburącz tak, by klient zanim ją weźmie, mógł już wszystko przeczytać. Podczas takiej wizyty na pewno i my otrzymamy wizytówkę. Trzeba się nią w jakiś sposób zainteresować. Na przykład zapytać: "Jak się wymawia Pańskie imię?". To pokaże naszemu partnerowi, że jest dla nas ważny.

Spotkanie zawsze rozpoczyna się dwoma prezentacjami – partner opowiada o swojej firmie, my o swojej. W naszej prezentacji koniecznie musi się znaleźć sporo liczb, danych i wykresów. Powinny one obrazować skalę naszej działalności, pozycję na rynku, roczne obroty i plany na przyszłość.

Podczas wykładu sporo było też mowy o nieformalnych częściach takich wizyt. Zawsze trzeba być gotowym, że po spotkaniu biznesowym trzeba będzie pójść z całą firmową delegacją i władzami naszego partnera na kolację, do klubu, na masaż czy karaoke.

Wykład zakończył się burzą oklasków dla Pana Artura Szczypka. W ocenie słuchaczy było to bardzo ciekawe i żywe spotkanie. Dwie godziny minęły bardzo szybko.

Tym samym zakończył się cykl spotkań dotyczący tego, jak prowadzić interesy z Chińczykami.

– Pierwszy wykład przybliżył słuchaczom tematykę historii gospodarczej Chin. Drugi z kolei wzbogacony był wieloma praktycznymi poradami i wskazówkami dla każdego, kto chce rozpocząć robienie interesów z Państwem Środka. Jak zdobyć dostawców, jak powinien wyglądać pierwszy kontakt z Chińczykami i jak utrzymywać dobre relacje z już pozyskanym klientem. Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można było w trakcie poprzedniego wykładu – przypomina Natalia Białek, opiekun Koła Naukowego Młodzi Aktywiści Dyplomacji.

– Dzisiejsze spotkanie było podsumowaniem wcześniej prezentowanych informacji. Starałem się już ostatecznie rozwiać wszelkie wątpliwości, jakie mogą pojawić się na etapie organizacji spotkań biznesowych na Dalekim Wschodzie. To, co najważniejsze to przede wszystkim uwarunkowania kulturowe, które jak się okazuje mają szerokie odniesienie w etykiecie biznesowej Chin – podkreśla Artur Szczypek, Senior Sales Manager w Guangdong Midea oraz konsultant w tematyce związanej z wymianą handlową z Chińską Republiką Ludową oraz innymi krajami azjatyckimi z firmy ARS Consulting.

Robienie interesów w Chinach to trudne przedsięwzięcie. Początki bywają kosztowne, a na postępy czasami trzeba cierpliwie poczekać. Dlatego tak ważne jest poznanie kilku podstawowych zasad, które ułatwiają nawiązanie współpracy z biznesmenami Państwa Środka. Znajomość etykiety biznesowej w Chinach może pomóc w osiągnięciu celów biznesowych. Jest to przede wszystkim dowód naszej kultury i szacunku dla chińskich partnerów.

Zobacz film z wydarzenia
Zobacz zdjęcia z wydarzenia

Dla wszystkich, którzy nie byli osobiście na wykładzie, zamieszczamy zapis całego wykładu w naszym kanale na YouTube.