WSIiZ prowadzi unikatowy przedmiot mapping, gdzie studenci tworzą złożone modele trójwymiarowe. Zajęcia prowadzi światowej sławy duet poruszający się w obszarach kreacji wizualnej: Elwira Wojtunik i Popesz Csaba Láng. 6 czerwca 2014 roku odbyło się pokazowe zaliczenie zajęć z mappingu.

Video Mapping (lub mapping 3d) jest to forma multimedialna, która opiera się w głównej mierze o wielkoformatową projekcję na budynkach, przestrzeniach miejskich lub innych obiektach. Służy ona głównie temu, aby w sposób spektakularny i widowiskowy tchnąć w materialny obiekt życie – zdeformować jego strukturę, nadać dynamizm, wirtualnie go rozbudować. Projekcję taką może oglądać nawet kilka tysięcy widzów.

Źródło zdjęć: elektromoon.co.nr

Spektakularne widowisko!

– Profesjonalnie przygotowany mapping jest widowiskiem zapierającym dech w piersiach, często zaskakującym i ukazującym inne oblicze obiektu. Mapping 3d wykorzystywany jest bardzo szeroko – czy to w postaci artystycznych pokazów, czy jako bardzo zaawansowaną i niebanalną formę reklamy (np. w czasie prezentowania prototypów nowych samochodów). Video Mapping może też być elementem koncertów, dekoracją klubu muzycznego czy oprawą wizualną sceny i koncertów. Dzięki mappingowi można wpłynąć na strukturę geometryczną oraz głębię mapowanego obiektu – uwidaczniając jego mocne elementy lub ukrywając słabe. Emitować na obiektach można kształty geometryczne, materiał video, czy też przygotowaną wcześniej animację – wyjaśnia Łukasz Bis, Katedra Reklamy Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów.
Samo przygotowanie mappingu rozpoczyna się od przygotowania „mapy” obiektu, na którym będzie odbywał się mapping. Dzięki niej możliwe będzie uwzględnienie każdego detalu i struktury obiektu. Częstym elementem architektury wykorzystywanym podczas projekcji są okna, drzwi, zdobienia, załamania ścian itp. Kolejnym krokiem jest przygotowanie animacji – wyreżyserowanie tego, co się będzie działo na fasadzie budynku lub innym obiekcie. Ten etap realizuje się przy wykorzystaniu zaawansowanego oprogramowania graficznego takiego, jak Adobe After Effects, Autodesk 3ds max, Autodesk Maya. Często animacji towarzyszy bardzo precyzyjnie dobrana muzyka i odpowiednie efekty dźwiękowe – co znacznie wzmacnia przekaz. Ostatnim etapem jest niewątpliwie sama projekcja – a co za tym idzie odpowiedni sprzęt – są to projektory o dużej jasności, często połączone za pośrednictwem media serwerów umożliwiając projekcję wielkopowierzchniową.
Zajęcia prowadzą światowe sławy!
– Elwira Wojtunik i Popesz Csaba Láng to polsko-węgierski duet artystyczny znany jako Elektro Moon Vision, który powstał w Budapeszcie w 2004 roku. Poruszają się w obszarach kreacji wizualnej, w ich portfolio znajdują się projekty multimedialne związane z nurtem szeroko pojętej sztuki wideo realizowane w formie widowisk wizualnych, performance’u audiowizualnego, interaktywnych instalacji, wielkoformatowych projekcji multimedialnych, w tym mappingu i projekcji scenograficznych w spektaklach teatralnych – informuje Urszula Pasieczna – Na potrzeby swoich realizacji często projektują własne konfiguracje technologiczne, włączając kodowanie i programowanie.
Ich prace prezentowane były m.in. w galerii Salon Projektionist i MuseumsQuartier w Wiedniu, w galerii Akarenga Soko w Yokohama, w Japonii oraz na Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO 2011, a także podczas znaczących międzynarodowych festiwali prezentujących nowatorską sztukę wizualną takie jak Cinema Total w Berlinie, sound:frame w Wiedniu, Robot Festival w Bolonii czy VJ Fest w Stambule, a w Polsce gościli m.in. na festiwalu sztuki digitalnej Digital_ia, FreeForm Festival, Plateaux, Selector czy Narracje::Instalacje i interwencje w przestrzeni publicznej w Gdańsku. Ich interkatywna instalacja ‘Re-Kreacja’ znajduje się w kolekcji Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.
Są laureatami m.in. stypendium MuseumsQuartier w Wiedniu, 1. nagrody konkursu ‘Choping’ Narodowej Galerii Sztuki Zachęta i WEF oraz festiwalu ArtMuse w Bocholt, w Niemczech.
Są założycielami Share: Krakow, otwartej platformy zrzeszającej artystów nowych mediów, a od 2012 kuratorami i organizatorami międzynarodowego festiwalu form audiowizualnych i sztuki (post)cyfrowej PATCHlab. Współpracują m.in. z: ASP w Krakowie, Instytut Technologii w Wyższej Szkole Blekinge w Karlskrone, w Szwecji, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Teatr Stary w Krakowie, Opera Krakowska, Festiwal Kultury Żydowskiej, Alvernia Studios, Instytut Polski w Wiedniu, Budapeszcie i Berlinie, Collegium Hungaricum w Berlinie.