Zespół Devine Studio, składający się ze studentów i absolwentów WSIiZ, zajął pierwsze miejsce w hackathonie pt. Spacehack, który odbył się w czasie minionego weekendu.

Zadaniem uczestników było stworzenie rozwiązania dotyczącego problematyki kosmicznej w jednej z trzech kategorii:

  1. Robotyka i sztuczna inteligencja
  2. Aplikacje webowe i mobilne
  3. Gry VR i symulatory

„Ekipy w trakcie pracy otrzymały wsparcie mentorów, którzy podczas konsultacji ocenili plany każdego z projektów. To cenna informacja, aby zmienić koncepcję lub wprowadzić istotne zmiany na etapie półfinału” – mówi Wojciech Fiksa, Event Project Manager z Podkarpackiego Centrum Innowacji

W niedzielę odbył się półfinał oraz finał kosmicznego spacehacka. Na stworzenie projektu uczestnicy mieli 45 godzin. Najlepszych pięć rozwiązań zaprezentowano przed jury konkursu. „Każdy zespół dokonywał prezentacji na żywo. Ocenialiśmy projekty pod kątem formy prezentacji, innowacyjności, jakości wykonania i pomysłu biznesowego” – mówi Jacek Kubrak, Prezes PCI, członek jury.

Drużyna Devine Studio w składzie: Michał Lęcznar, Krystian Krawiec, Magdalena Karmen Radtke i Krzysztof Świątkowski okazała się najlepsza. Stworzyła ona grę w technologii VR, o charakterze symulatora awarii w trakcie lotu promem kosmicznym na Marsa. W tej grze można wcielić się w rolę serwisanta mającego naprawiać usterki pojawiające się w statku kosmicznym.

„Użytkownik musi wyjść w przestrzeń kosmiczną, by usunąć problem. Do pracy ma określone narzędzia i pojazd, a polecenia wydaje mu komputer. Projekt symuluje  przestrzeń w jakiej znajdują się astronauci. Nasz Space Voyager może być wykorzystany do celów treningowych, gdzie przyszli astronauci uczą się poruszania w przestrzeni kosmicznej” – mówi Michał Lęcznar z grupy Devine Studio.

Drugie miejsce zdobył  zespół „GANżolina Jolie” za projekt „dustXXL”. Umożliwiał on wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby przewidywać burze pyłowe na Marsie. Trzecie miejsce przypadło drużynie „Czterej pancerni bez Psa” za projekt budowy bazy na Marsie, którą można powiększać o kolejne skrzydła, np. naukowe, rolnicze, uzdatniania wody pitnej. Nagrodę specjalną otrzymał zespół „Krzysztof Kramarz” za projekt SpaceSuit, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa kosmonautów podczas niebezpiecznych misji. Zespół otrzymał 3-dniowy pobyt w Habitat Lunares. To specjalistyczna baza kosmiczna i laboratorium, która służy do symulacji załogowych misji kosmicznych na Księżycu i Marsie.

Organizatorem wydarzenia było Podkarpackie Centrum Innowacji oraz firma Prime Bit Games S.A. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Polska Agencja Kosmiczna. W hackathonie wzięły udział 22 drużyny  z całej Polski. Ze względu na obowiązujące obostrzenia, wydarzenie odbyło się w trybie on-line.