Laboratorium Wirtualnej Rzeczywistości i Przetwarzania Obrazu 

Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Przetwarzania Obrazu powstało jako odpowiedź na coraz większe zainteresowania na rynku komercyjnym i edukacyjnym zagadnieniami związanymi z tworzeniem grafiki komputerowej, światów wirtualnych i poszerzonej rzeczywistości.
Głównym celem istnienia laboratorium jest wytwarzanie skomplikowanych scen trójwymiarowych, realizowanie animacji oraz postprodukcji z zakresu ruchomego obrazu. Dodatkowo laboratorium przygotowane jest do wspierania procesów rapid prototyping oraz zagadnień związanych z użyciem druku 3d w życiu codziennym (i jego upowszechnianiem). Jako jedno z ważniejszych zadań realizowanych w Laboratorium jest kształcenie studentów w wyżej wymienionych zakresach. Dzięki temu studenci mają okazję pracować z profesjonalnym sprzętem, oprogramowaniem i bazować na doświadczeniu i wiedzy wykwalifikowanej kadry.



Dlaczego jest wyjątkowe?

Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Przetwarzania Obrazu jest jednym na najnowocześniejszych laboratoriów tego typu na Podkarpaciu. Sprzęt, którym dysponuje pozwala na szerokie przetwarzanie obrazu i tworzenie rzeczywistości wirtualnej – zarówno bazując na obiektach istniejących, jak i pracując z czysto koncepcyjnymi obiektami. Dodatkowo zaawansowany system projekcji, jakim jest jaskinia wirtualna, pozwala na zaprezentowanie efektów pracy w niecodzienny sposób.

Jakie daje możliwości naukowcom?

Od strony badawczej laboratorium prezentuje szerokie możliwości - wynika to głównie ze sprzętu będącego na wyposażeniu sali, jak i kompetentnej kadrze. Jednym z obszarów realizowanych badań jest rzeczywistość wirtualna - jej kreacja, możliwości wykorzystania, a także sposób postrzegania. Jest to niezmiernie ważne w dobie wysokiej cyfryzacji i bardzo dużej dynamiki w obszarach związanych z systemami IT i Internetem. W laboratorium opracowywane były takie projekty, jak Wirtualne Muzea Podkarpacia - gdzie digitalizacji zostało poddanych 7 podkarpackich muzeów, a efekt pracy został opublikowany w Internecie. Kolejnym polem badawczym jest praca z obrazem trójwymiarowym - jego analiza, postrzeganie, a także generowanie. Drukarka 3d pozwala z kolei na badanie możliwości wykorzystania druku 3d w życiu codziennym. Obecnie trwają prace nad wykorzystaniem druku 3d w medycynie i stomatologii, a także w ewidencjonowaniu i dokumentowaniu miejsc/przestrzeni. Dzięki systemowi motion capture Laboratorium prowadzi badania związane ze sposobami poruszania się ludzi, wykorzystując zebrane dane m. in. na potrzeby animacji komputerowej.

Jakie daje możliwości studentom?

Studenci pracując w laboratorium mogą nabywać szeroko pojmowane umiejętności z zakresu grafiki komputerowej. Dotyczy to wszystkich kierunków, których studenci mają zajęcia w Laboratorium. Między innymi będzie to: umiejętność obróbki i retuszu zdjęć, tworzenia modeli trójwymiarowych oraz animacji i montażu filmów, umiejętność dodawania efektów specjalnych, umiejętność tworzenia grafiki na potrzeby gier komputerowych, umiejętność programowania wirtualnych spacerów i prostych gier, obsługa studia fotograficznego, realizacja skanowania 3d, przygotowanie do druku przestrzennego.
Realizując dydaktykę wykorzystującą wyposażenie laboratorium można w pełni przygotować studenta do zawodu grafika komputerowego, montażysty, animatora, programisty grafiki.

Co oferuje firmom?

W zakresie usług komercyjnych laboratorium – dzięki kadrze i wyposażeniu – jest w stanie świadczyć usługi z zakresu:
  • Animacji i produkcji 3d,
  • Modelowania, teksturowania,
  • Realizacji obrazu ruchomego (w tym efektów specjalnych),
  • Przechwytywania ruchu,
  • Realizacji spacerów wirtualnych (opartych o panoramy sferyczne oraz wykorzystujących technologię renderowania w czasie rzeczywistym),
  • Skanowania 3d,
  • Druku 3d,
  • Projektowania graficznego z zakresu identyfikacji wizualnej, reklamy, ogólnie pojętej grafiki – w tym procesów DTP,
  • Renderowanie animacji w klastrze 18 komputerów.

Wyposażenie

  • 18 stacji roboczych, kompleksowo wyposażonych w nowoczesne oprogramowanie do tworzenia grafiki,
  • studio motion capture, służące do przechwytywania ruchu z aktora i przenoszenia go na postacie wirtualne,
  • jaskinia wirtualna, przeznaczona do badań nad możliwościami 'zanurzenia' użytkownika w światy wirtualne,
  • drukarka trójwymiarowa umożliwiająca tworzenie fizycznych, rzeczywistych modeli zaprojektowanych uprzednio w wirtualnej przestrzeni,
  • skaner 3d umożliwiający digitalizację obiektów istniejących, inwentaryzację,
  • studio fotograficzne.

Opiekun: mgr Łukasz Bis

Kontakt: lbis@wsiz.rzeszow.pl