Katedra Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Katedra Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej jest jednostką dydaktyczno-naukową, której pracownicy zajmują się szeroko rozumianymi badaniami mediów i komunikowania, realizują projekty i prace naukowo-badawcze, jak również kształcą przyszłych adeptów sztuki dziennikarskiej, pracowników reklamy czy public relations.

Lokalizacja:
Budynek Główny,
II piętro pok. RA 227
ul. Sucharskiego 2,
35-225 Rzeszów

Telefon:
17 866 12 97
17 866 14 63

Kierownik Katedry:
prof. nadzw. dr hab. Andrzej Adamski (strona osobista)
tel. 12 270 40 81
aadamski@wsiz.rzeszow.pl

Sekretarz Katedry: 
Paulina Wnęk
tel. 17 866 12 97
pwnek@wsiz.rzeszow.pl

Pracownicy Katedry prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas (strona osobista)
tgoban@wsiz.rzeszow.pl

prof. nadzw. dr hab. Sławomir Gawroński (strona osobista)
sgawronski@wsiz.rzeszow.pl

prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Gajdka (strona osobista)
kgajdka@wsiz.rzeszow.pl

prof. nadzw. dr hab. Marcin Szewczyk (strona osobista)
mszewczyk@wsiz.rzeszow.pl

prof. nadzw. dr hab. Andrzej Adamski (strona osobista)
aadamski@wsiz.rzeszow.pl 

prof. nadzw. dr hab. Marcin Kozak (strona osobista) 
mkozak@wsiz.rzeszow.pl 

dr Iwona Leonowicz-Bukała (strona osobista)
ileonowicz@wsiz.rzeszow.pl

dr Barbara Przywara (strona osobista)
bprzywara@wsiz.rzeszow.pl

dr Łukasz Błąd (strona osobista)
lblad@wsiz.rzeszow.pl

dr Zofia Sawicka (strona osobista) 
zsawicka@wsiz.rzeszow.pl

Pracownicy współpracujący z Katedrą
dr Katarzyna Stasiuk (strona osobista)
kstasiuk@wsiz.rzeszow.pl

mgr Adam Głaczyński
adamewa@smlw.pl

mgr Marta Wójtowicz-Błąd
marta.wojtowicz@interia.pl

mgr inż. Anna Tomczyk
anna.tomczyk@tvp.pl  

Działalność dydaktyczna Katedry

Pracownicy i współpracownicy KMDiKS prowadzą zajęcia dydaktyczne obejmujące następujące przedmioty:

  1. Analiza dyskursu medialnego,
  2. Analiza zawartości mediów,
  3. Badania rynku mediów,
  4. Cywilizacja medialna,
  5. Dykcja i zasady poprawnej wymowy,
  6. Dziennikarstwo on-line,
  7. Ekonomika mass mediów,
  8. E-mail marketing,
  9. Etyka dziennikarska,
  10. Etyka mediów i komunikacji społecznej,
  11. Gatunki dziennikarskie,
  12. Główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku,
  13. Historia mediów i dziennikarstwa,
  14. Historia mediów na świecie,
  15. Historia mediów w Polsce,
  16. Historia mediów,
  17. Język komunikacji internetowej,
  18. Język reklamy,
  19. Kampanie PR,
  20. Kampanie reklamowe w Internecie,
  21. Komunikacja marketingowa w Internecie,
  22. Komunikacja wizerunkowa,
  23. Komunikowanie marketingowe,
  24. Komunikowanie międzynarodowe,
  25. Komunikowanie w mediach społecznościowych,
  26. Konflikty informacyjne,
  27. Kreacja telewizyjna,
  28. Marketing polityczny,
  29. Media a komunikacja międzykulturowa,
  30. Media i polityka,
  31. Media lokalne i środowiskowe,
  32. Media relations,
  33. Mediaplanning,
  34. Metody badań medioznawczych,
  35. Monitoring mediów i badania internetu,
  36. Najnowsza historia Polski,
  37. Narzędzia komunikacji marketingowej online,
  38. Nauka o komunikowaniu,
  39. Nowe trendy w marketingu,
  40. Podstawy komunikacji marketingowej,
  41. Podstawy komunikowania politycznego,
  42. Pragmatyka językowa,
  43. Psychologia Internetu,
  44. Psychologia reklamy,
  45. Radio online z obróbką dźwięku,
  46. Redagowanie tekstów,
  47. Retoryka i erystyka,
  48. Rzecznictwo prasowe,
  49. Seminarium dyplomowe,
  50. Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów,
  51. Storytelling,
  52. Stylistyka i kultura języka,
  53. Teoria komunikowania masowego,
  54. Warsztat mikrofonowy z elementami dykcji,
  55. Warsztat prasowy,
  56. Warsztat public relations,
  57. Warsztat radiowy,
  58. Warsztat telewizyjny,
  59. Warsztat wideo,
  60. Webwriting i redagowanie tekstów,
  61. Współczesne media na świecie,
  62. Współczesne media w Polsce,
  63. Współczesne media,
  64. Wykład monograficzny,
  65. Wystąpienia publiczne,
  66. Zarządzanie sytuacją kryzysową,
  67. Zintegrowane komunikowanie marketingowe,
  68. Źródła informacji dla dziennikarza,
  69. Źródła informacji i research internetowy.

  Projekty naukowo-badawcze realizowane przez KMDiKS

  •  “Badanie #BezSieci” – celem badania jest zweryfikowanie tego w jaki sposób osoby w różnym wieku, o różnych zwyczajach medialnych, statusie zawodowym i społecznym oraz o zróżnicowanym wykształceniu radzą sobie w sytuacji odłączenia od Internetu. Pierwszy etap eksperymentu weryfikował stopień zaangażowania w użytkowanie mediów i ich konsumpcji przez uczestników badania. Celem drugiego etapu było zweryfikowanie w jakim stopniu osoby biorące udział w eksperymencie potrafią zrezygnować z korzystania z Internetu i jak ten czas zagospodarują. Trzeci etap badania zakładał przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z uczestnikami eksperymentu. Zespół realizujący: dr Barbara Przywara, dr Iwona Leonowicz-Bukała, dr Anna Martens, mgr Oksana Banias, mgr Róża Klimczak, mgr Kamil Olechowski. Okres realizacji: marzec-kwiecień 2017.
  • “Polscy dziennikarze na Twitterze a wydarzenia na Ukrainie” – celem badania jest stworzenie sieci relacji polskich dziennikarzy posiadających konta na Twitterze, analogicznie do powstających tego typu badań naukowych w środowiskach europejskich. Celem podstawowym jest analiza dyskursu na temat konfliktu ukraińsko-rosyjskiego, począwszy od listopada 2013, gdy prezydent Janukovich nie podpisał umowy stowarzyszeniowej z UE, przez wydarzenia na Majdanie, po szczyt G20 w grudniu 2014 roku, gdy zachodni politycy tak dobitnie okazali swoją niechęć prezydentowi Putinowi. Zespół realizujący: dr Iwona Leonowicz – Bukała, dr Anna Martens, mgr Inessa Tkachenko, mgr Jakub Ochnio, lic. Kamil Olechowski. Okres realizacji: grudzień 2014 – grudzień 2015.
  • “Analityczna ocena dyskursu wobec mniejszości w Internecie w kontekście przekazów dyskryminujących” – głównym celem badań jest określenie w jakim stopniu i w jaki sposób dyskryminacja wobec grup mniejszościowych odzwierciedla się w przekazach internetowych i jaki jest dystans poziomu dyskryminacji wyrażonego tą drogą w stosunku do dyskryminacji obserwowanej w pozainternetowym dyskursie publicznym. Zespół realizujący: dr Marcin Szewczyk, dr Anna Martens, dr Iwona Leonowicz – Bukała, dr Monika Struck – Peregończyk, mgr Jakub Ochnio, mgr Inessa Tkachenko. Termin realizacji: lata 2015-2016
  • “Modele polityki imigracyjnej na świecie – analiza polskiej polityki imigracyjnej oraz próba stworzenia pożądanego modelu dla Polski” – badania w ramach działalności statutowej, zakładające analizę polityki imigracyjnej wybranych państw, szczególnie Unii Europejskiej oraz analizę danych statystycznych w celu stworzenie prognozy dla Polski. Zmiana postrzegania Polski – z kraju emigrantów na kraj imigrantów. Stworzenie nowej polityki imigracyjnej. Zespół realizujący: dr Anna Siewierska-Chmaj, mgr Zofia Sawicka, mgr Michał Futyra. Termin realizacji 2012 – 2014.
  • “Problem tożsamości żydowskiej a polityka migracyjna Izraela” – badania w ramach działalności statutowej, mające na celu omówienie wpływu problemu definiowania tożsamości żydowskiej we współczesnym Izraelu na politykę migracyjną państwa. Realizacja: mgr Anna Dudzińska. Termin realizacji 2012 – 2013.
  • “Współczesne media polskojęzyczne w Wielkiej Brytanii. Rola, funkcje i znaczenie w oparciu o badania odbiorców” – grant promotorski, 21 kwietnia 2011 r. – 20 listopada 2013 r., kierownik projektu: prof. Janusz W. Adamowski (UW), realizacja: dr Iwona Leonowicz-Bukała. Grant sfinansowany w ramach 40. konkursu wniosków o finansowanie projektów badawczych Narodowego Centrum Nauki.
  • “Tolerancja na rzecz dialogu” – Stworzenie podręcznika dla młodych edukatorów z zakresu tolerancji religijnej etnicznej, społecznej, okres realizacji, finansowane przez Fundację im. A. Lindh w Krakowie, okres realizacji: październik 2010 – lipiec 2011, zespół realizujący: Marta Abramowicz, Weronika Czyżewska, Zofia Sawicka, Michał Futyra
  •  “Przyszłość dla Sztuki – Sztuka dla Przyszłości” – realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego. Celem projektu było zbadanie stopnia wykorzystania oraz zapotrzebowania Małych i Średnich Przedsiębiorstw woj. podkarpackiego, małopolskiego i świętokrzyskiego na nowoczesne rozwiązania z zakresu sztuki cyfrowej. Projekt był realizowany we współpracy z Katedrą Grafiki, Reklamy i Nowych Mediów oraz Midgard Media Lab (Norwegian University of science and Technology, Trondheim). Projekt realizowali: R. Polak (KDiKS), S. Gawroński (KRGKiNM), I. Leonowicz-Bukała (KDiKS). Termin realizacji: 1.10.2009 – 30.09 2011.
  • “Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Nowe potrzeby – nowe standardy”, realizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego. Celem projektu było zbadanie opinii i propozycji zmian w systemie kształcenia dziennikarzy i specjalistów ds. komunikacji społecznej w Polsce oraz porównanie ich z doświadczeniami norweskimi. Ostatecznym efektem był raport z badań oraz międzynarodowa konferencja dotycząca kształcenia dziennikarzy (październik 2010). Więcej informacji na stronie internetowej projektu: www.badaniadziennikarstwa.wsiz.rzeszow.pl Projekt realizowali: S. Gawroński (KRGKiNM), I. Leonowicz-Bukała (KDiKS), R. Polak (KDiKS), O. Kurek (SZdsBNSW). Termin realizacji: 2.03.2009 – 31.10 2010.

W roku akademickim 2007/2008 z Katedry Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej wyodrębnione zostały:

  • Katedra Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów
  • Samodzielny Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym.

Archiwum badań zrealizowanych przed reorganizacją

  • „Rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce i na świecie”. Zespół realizujący A. Rozmus, A. Ordon, A. Dzidzik, J. Nowakowska. Termin od 01.09.2005 – 30.06.2006. Opis badań: analiza zmian w szkolnictwie wyższym, diagnoza obecnej sytuacji szkolnictwa w Polsce, monitoring sytuacji ekonomiczno-prawnej szkolnictwa w Polsce, analiza trendów w nauczaniu na poziomie wyższym w Polsce i na świecie. Temat badawczy realizowany poprzez szczegółowe analizy i raporty z badań, uwieńczone publikacjami i wystąpieniami konferencyjnymi.
  • „System powszechnej odpłatności za studia w dyskusji medialnej”. Realizacja: J. Nowakowska. Termin od 01.09.2005 – 30.06.2006. Przygotowanie raportu dotyczącego monitoringu informacji medialnych, które zostały dostarczone przez firmę Press – Service na zlecenie naszej Uczelni. Monitoring jest ukierunkowany na problem obowiązkowej odpłatności za studia.
  • „Badanie wizerunku wyższych szkół niepaństwowych”. Zespół realizujący: A. Rozmus, A. Ordon. Termin od 01.09.2005 – 31.12.2005. Cel: Badanie wizerunku wyższych szkół niepaństwowych. Zakres: uczelnie niepaństwowe, ogólnopolskie badania w ramach grantu wewnętrznego. Metodyka: opracowanie ankiety dotyczącej preferencji przez maturzystów z 2005 r. wyboru szkół wyższych, opracowanie i rozesłanie ankiety do reprezentacyjnej próby szkół średnich w każdym województwie, opracowanie statystyk i wniosków wynikających z wyników ankiety; raport.
  • „Badanie tożsamości wyższych szkół niepaństwowych”. Zespół realizujący: A. Rozmus, A. OrdonTermin realizacji od 01.09.2005 – 31.12.2005. Cel: Badanie tożsamości wyższych szkół niepaństwowych. Zakres: uczelnie niepaństwowe, ogólnopolskie badania w ramach grantu wewnętrznego. Metodyka: opracowanie ankiety elektronicznej dotyczącej tożsamości wyższych szkół niepaństwowych;- dystrybucja ankiety wśród pracowników naukowo-dydaktycznych szkół niepaństwowych,- koordynowanie ankiety (rozmowy telefoniczne z koordynatorami ankiet w każdej z uczelni).
  • „Scenariusz zmian w finansowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce”. Realizacja: A. Rozmus. Termin realizacji od 01.09.2005 – 30.06.2006. Opracowanie możliwych strategii finansowania szkolnictwa wyższego w Polsce.
  • “Wizerunek urzędów miasta Rzeszowa”. Drugie badanie z cyklu, realizowane w styczniu i lutym 2006 roku. Próba badawcza: 500 klientów urzędów w Rzeszowie. Metoda badań – wywiad kwestionariuszowy, badania ilościowe.
  •  “Public Relations w przedsiębiorstwach. Metody efektywności działań PR”. Badania zarówno ilościowe jak i jakościowe, prowadzone przez Zakład PR systematycznie, cykl realizowany od grudnia 2005.
  • „Wizerunek rzeszowskich urzędów 2006″.
  • Realizacja grantu promotorskiego przyznanego przez MNiI – Społeczna przestrzeń Internetu, 1 H02E 047 28.

Konferencje, seminaria i inne spotkania organizowane przez Katedrę Rok akademicki 2015/2016

  • Cykl spotkań “Laboratorium wizerunku Roberta Janowskiego”, 9 marca, 30-31 maja 2016 r., spotkania warsztatowe z młodzieżą oraz studentami poświęcone tematyce autopromocji i wizerunku medialnego.
  • Debata “O władzy i panowaniu mediów”, 13 kwietnia 2016 r., o nowych mediach rozmawiali specjaliści: prof. Tomasz Goban-Klas, ks. prof. Józef Kloch oraz prof. Jerzy Olędzki. Debatę poprowadził Adam Głaczyński, redaktor Polskiego Radia Rzeszów.
  • Konferencja “New Media Meeting”, 14 czerwca 2016 r. – spotkanie poświęcone komunikacji wizualnej i nowym mediom.
  • InternetBeta2016, 14-16 września 2016 r., ósma interdyscyplinarna konferencja poświęcona tematyce Internetu.

Rok akademicki 2014/2015

  • InternetBeta2015, 9-11 września 2015 r., siódma interdyscyplinarna konferencja poświęcona tematyce Internetu.

Rok akademicki 2013/2014

  • InternetBeta2014, 10-12 września 2014 r., szósta interdyscyplinarna konferencja poświęcona tematyce Internetu.

Rok akademicki 2012/2013

  • InternetBeta2013, 11-13 września 2012, piąta interdyscyplinarna konferencja na temat najnowszych trendów w Internecie, przygotowana przez pracowników Katedry Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów, we współpracy z Katedrą Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Rok akademicki 2011/2012

  • Spotkanie z Tomaszem Sekielskim – spotkanie autorskie w dniu 21 listopada 2012 w Klubie Akademickim WSIiZ, organizowane przez radioeter.fm
  • InternetBeta2012, 26-28 września 2012, czwarta interdyscyplinarna konferencja na temat najnowszych trendów w Internecie, przygotowana przez pracowników Katedry Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów, we współpracy z Katedrą Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Rok akademicki 2010/2011

  • Seminarium „Oblicza komunikowania wizualnego” – 3 marca 2011, współorganizowane z Katedrą Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów w  ramach projektu „Przyszłość dla Sztuki – Sztuka dla Przyszłości”, zrealizowanym we współpracy z Norwegian University of Science and Technology, przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.
  • InternetBeta2011, 14-16 września 2011, trzecia interdyscyplinarna konferencja na temat najnowszych trendów w Internecie, przygotowana przez pracowników Katedry Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów, we współpracy z Katedrą Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Rok akademicki 2009/2010:

  • 28-29 września 2010 r. – Międzynarodowa Konferencja naukowa “Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Nowe potrzeby – nowe standardy.” Podsumowanie i upowszechnienie wyników pracy pracowników naukowych KDIKS nad projektem pod tym samym tytułem.  Szczegóły na www.badaniadziennikarstwa.wsiz.rzeszow.pl
  • 10-11 czerwca 2010r. – Międzynarodowa Konferencja naukowa “Przyszłość dziennikarstwa – potrzeba specjalizacji.” Celem konferencji była dyskusja na temat przyszłości dziennikarstwa w Polsce w kontekście perspektyw kształcenia dziennikarzy.
  • 20 kwietnia 2010r.  –  Seminarium pt. “Dziennikarz na rynku pracy. Prespektywy studentów dziennikarstwa.” Seminarium było częścią projektu “Kształcenie dziennikarzy w Polsce. Nowe potrzeby – nowe standardy”, realizowanego przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie przy wsparciu ze środków Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
  • InternetBeta2010, termin 15-17 września 2010, druga interdyscyplinarna konferencja na temat najnowszych trendów w Internecie, przygotowana przez pracowników Katedry Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów, we współpracy z Katedrą Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Archiwum

  • InternetBeta2009 – czyli najnowsze trendy w sieci i kierunki rozwoju. Pierwsza ogólnopolska konferencja interdyscyplinarna – 24 – 26 września 2009 – konferencja przygotowywana przez Katedrę Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów we współpracy z pracownikami KDiKS.
  • Debata “jedynek” ubiegających się o mandat w Parlamencie Europejskim, zatytułowana „Fundusze strukturalne UE a rozwój uczelni wyższych w Polsce”. 3 czerwca 2009.
  • Wykład otwarty Szymona Hołowni pt. “Czy mówienie o Bogu przeszkadza w karierze w showbiznesie?”, 7 kwietnia 2009.
  • Konferencja Kierunek 2,0. Najnowsze trendy w sieci – 2007
  • konferencja: Teoria, praktyka, etyka. O kształceniu dziennikarzy w Polsce i na świecie – 2005
  • konferencja: Media i Polityka – kwiecień 2006.
  • konferencja: Media lokalne a demokracja lokalna – październik 2004.
  • I Kongres PR 2002.
  • II Kongres PR 2003.
  • III Kongres PR 2004.
  • IV Kongres PR 2005.
  • V Kongres PR 2006

Pod opieką Katedry znajdują się:

  • Grupa mediów studenckich intro.media:
  • Intro Magazyn – opiekun: dr Anna Martens, dr Iwona Leonowicz-Bukała
  • Radio Intro – opiekun: dr Łukasz Błąd
  • Intro TV – opiekun: mgr Gabriela Piechnik, dr Łukasz Błąd
  • Czasopismo elektroniczne “Social Communication” (5 pkt.) – redaktor naczelny: prof. nadzw. dr hab. Sławomir Gawroński, zastępca redaktora naczelnego: dr Anna Martens, sekretarz redakcji: dr Zofia Sawicka (http://socialcommunication.edu.pl/)

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie

ul. Sucharskiego 2,
35-225 Rzeszów

tel.: 17 866 11 11
fax: +48 17 866 12 22
e-mail: wsiz@wsiz.rzeszow.pl

Wszelkie Prawa Zastrzeżone, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie © 2008-2019